Nama Kursus : BMK 3033 Keterampilan
Membaca
Nama Pensyarah : Dr Makmur Bin
Harun
Nama Ahli
Kumpulan
Norsafarina
Binti Saini D20141066333
Siti Qurratu
Aini Binti Zaki D20141066353
Salinah Binti
Abraham D20151070549
Gloria Anak
Kling D20151070546
Muhammad
Al-Razi Bin Ando D20151070526
Carlos Rugu D20151070542
Najah husna binti rudaini D20151070557
DENGAN KERJASAMA
Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Senarai aktiviti-aktiviti yang
dijalankan sepanjang pameran
1.
Buku cerita skrap bergambar
Buku skrap ini dihasilkan
dengan menggunakan kertas keras sebagai latar belakang buku. Kemudian kami
menyediakan sebuah cerita yang bertajuk “kisah kancil dan gajah”. Kemudian
menggantikan perkataan kancil, gajah, dan hutan dengan gambar. Tujuan perkataan
tersebut dengan gambar untuk memberikan gambaran yang lebih jelas kepada
pelajar. Pelajar lebih mengenali haiwan tersebut dengan lebih jelas dan tepat.
Kemudian buku skrap tersebut diberikan hiasan yang dapat menceriakan lagi buku
skrap tersebut.
Kertas keras tersebut ditebuk lubang pada tepi kertas
bagi membolehkan buku tersebut boleh dibelek – belek oleh pelajar. Selain
daripada itu, hiasan – hiasan yang dibuat untuk bikar kepada setiap halaman.
Tambahan lagi, hiasan – hiasan tersebut mampu menjadikan tarikan kepada pelajar
untuk membaca buku skrap tersebut. Tambahan lagi, penggunaan gambar pada teks
atau karangan mampu membuatkan ingatan pelajar tahan lebih lama selain daripada
mampu menarik minat pelajar untuk membaca.
2.
Laman landskap diftong
Laman landskap diftong
merupakan sebuah reka bentuk daripada laman rumah. Ia diperbuat daripada gabus.
Kemudian gabus tersebut dibalut dengan kertas warna. Gabus juga digunakan untuk
membuat bentuk pagar dan dipasang dan dipacakkan di sekeliling kawasan landskap
tersebut. Seterusnya, setiap diftong diletakkan di atas gabus yang di bentukkan
dengan corak yang berbagai bunga dan di pacakkan di sekeliling laman tersebut.
Kemudian, dalam laman tersebut disertakan juga gambar – gambar bagi menunjukkan
contoh perkataan yang diwakili oleh setiap diftong tersebut.
Tujuan landskap diftong ini dibina agar dapat membantu
pelajar lebih tertarik untuk membaca diftong dan lebih mengenali diftong dengan
lebih mendalam. Kepelbagaian warna kertas yang digunakan membuatkan pelajar
lebih tertarik untuk membaca. Tambahan lagi pelajar juga tidak merasa bosan
dengan kaedah pembelajaran seperti ini.
3. Kahoot
Kahoot adalah berasaskan
permainan percuma platform pembelajaran, teknologi pendidikan. Dilancarkan pada
bulan Ogos 2013 daripada Norway, Kahoot kini dimainkan oleh lebih 50 juta orang
di 180 negara. Direka untuk menjadi diakses kepada bilik darjah dan
persekitaran pembelajaran yang lain di seluruh dunia, Kahoot permainan
pembelajaran ( "Kahoots") boleh dicipta oleh sesiapa sahaja, untuk
mana-mana subjek dan untuk pelajar dari semua peringkat umur. Sebagai Kahoot
boleh dimainkan menggunakan mana-mana peranti, desktop atau komputer riba
dengan pelayar web, ia semakin mendapat daya tarikan dalam kelas dengan membawa
peranti anda sendiri.
Kahoot! biasanya digunakan
untuk penilaian formatif, untuk memantau kemajuan setiap pelajar terhadap
objektif pembelajaran, mengenal pasti kekuatan dan kelemahan, dan untuk
mengenal pasti kawasan di mana para pelajar akan mendapat manfaat daripada
lebih satu-sama-satu pengajaran, peluang pembelajaran yang lebih mencabar, atau
kajian ilmu asas mata pelajaran itu. Walaupun, keputusan setiap permainan boleh
dimuat turun ke PC dan Google Drive, keputusan tidak begitu berguna kerana, ia
hanya graf sekiranya pelajar mendapat satu soalan. Keputusan tidak ialah
perwakilan yang sangat baik pengetahuan pelajar, ramai guru-guru dan ibu bapa
mempunyai kebimbangan terhadap Kahoot, kerana ramai kanak-kanak secara rawak
boleh meneka jawapan atau menipu untuk skor yang lebih baik.
Pengguna yang lebih berpengalaman juga mengintegrasikan Kahoots dalam
kurikulum mereka untuk memperkenalkan topik baru, meningkatkan pengekalan
fakta-fakta baru, menyemak semula sebelum peperiksaan, bilik darjah cabaran di
seluruh dunia, pendapat kajian, mengumpul pandangan memudahkan perbincangan,
atau untuk memberi ganjaran dan semula tenaga-pelajar.
Majoriti pengguna Kahoot! 'S adalah pelajar dan guru-guru dalam bilik
darjah, dengan peningkatan nombor seluruh kolej dan universiti dan pendidikan
lepasan ijazah. Perniagaan juga menggunakan Kahoot! untuk latihan di tempat
kerja dan induksi kakitangan.
No comments:
Post a Comment