Wednesday 11 May 2016





Nama Kursus : BMK 3033 Keterampilan Membaca

Nama Pensyarah : Dr Makmur Bin Harun

Nama Ahli Kumpulan

Norsafarina Binti Saini                     D20141066333
Siti Qurratu Aini Binti Zaki              D20141066353
Salinah Binti Abraham                      D20151070549
Gloria Anak Kling                             D20151070546
Muhammad Al-Razi Bin Ando           D20151070526
Carlos Rugu                                       D20151070542
Najah husna binti rudaini                  D20151070557



DENGAN KERJASAMA
Fakulti Bahasa dan Komunikasi





Senarai aktiviti-aktiviti yang dijalankan sepanjang pameran

     1.      Buku cerita skrap bergambar
Buku skrap ini dihasilkan dengan menggunakan kertas keras sebagai latar belakang buku. Kemudian kami menyediakan sebuah cerita yang bertajuk “kisah kancil dan gajah”. Kemudian menggantikan perkataan kancil, gajah, dan hutan dengan gambar. Tujuan perkataan tersebut dengan gambar untuk memberikan gambaran yang lebih jelas kepada pelajar. Pelajar lebih mengenali haiwan tersebut dengan lebih jelas dan tepat. Kemudian buku skrap tersebut diberikan hiasan yang dapat menceriakan lagi buku skrap tersebut.
            Kertas keras tersebut ditebuk lubang pada tepi kertas bagi membolehkan buku tersebut boleh dibelek – belek oleh pelajar. Selain daripada itu, hiasan – hiasan yang dibuat untuk bikar kepada setiap halaman. Tambahan lagi, hiasan – hiasan tersebut mampu menjadikan tarikan kepada pelajar untuk membaca buku skrap tersebut. Tambahan lagi, penggunaan gambar pada teks atau karangan mampu membuatkan ingatan pelajar tahan lebih lama selain daripada mampu menarik minat pelajar untuk membaca.

     2.      Laman landskap diftong
Laman landskap diftong merupakan sebuah reka bentuk daripada laman rumah. Ia diperbuat daripada gabus. Kemudian gabus tersebut dibalut dengan kertas warna. Gabus juga digunakan untuk membuat bentuk pagar dan dipasang dan dipacakkan di sekeliling kawasan landskap tersebut. Seterusnya, setiap diftong diletakkan di atas gabus yang di bentukkan dengan corak yang berbagai bunga dan di pacakkan di sekeliling laman tersebut. Kemudian, dalam laman tersebut disertakan juga gambar – gambar bagi menunjukkan contoh perkataan yang diwakili oleh setiap diftong tersebut.
            Tujuan landskap diftong ini dibina agar dapat membantu pelajar lebih tertarik untuk membaca diftong dan lebih mengenali diftong dengan lebih mendalam. Kepelbagaian warna kertas yang digunakan membuatkan pelajar lebih tertarik untuk membaca. Tambahan lagi pelajar juga tidak merasa bosan dengan kaedah pembelajaran seperti ini.

     3.      Kahoot
Kahoot adalah berasaskan permainan percuma platform pembelajaran, teknologi pendidikan. Dilancarkan pada bulan Ogos 2013 daripada Norway, Kahoot kini dimainkan oleh lebih 50 juta orang di 180 negara. Direka untuk menjadi diakses kepada bilik darjah dan persekitaran pembelajaran yang lain di seluruh dunia, Kahoot permainan pembelajaran ( "Kahoots") boleh dicipta oleh sesiapa sahaja, untuk mana-mana subjek dan untuk pelajar dari semua peringkat umur. Sebagai Kahoot boleh dimainkan menggunakan mana-mana peranti, desktop atau komputer riba dengan pelayar web, ia semakin mendapat daya tarikan dalam kelas dengan membawa peranti anda sendiri.
Kahoot! biasanya digunakan untuk penilaian formatif, untuk memantau kemajuan setiap pelajar terhadap objektif pembelajaran, mengenal pasti kekuatan dan kelemahan, dan untuk mengenal pasti kawasan di mana para pelajar akan mendapat manfaat daripada lebih satu-sama-satu pengajaran, peluang pembelajaran yang lebih mencabar, atau kajian ilmu asas mata pelajaran itu. Walaupun, keputusan setiap permainan boleh dimuat turun ke PC dan Google Drive, keputusan tidak begitu berguna kerana, ia hanya graf sekiranya pelajar mendapat satu soalan. Keputusan tidak ialah perwakilan yang sangat baik pengetahuan pelajar, ramai guru-guru dan ibu bapa mempunyai kebimbangan terhadap Kahoot, kerana ramai kanak-kanak secara rawak boleh meneka jawapan atau menipu untuk skor yang lebih baik.
Pengguna yang lebih berpengalaman juga mengintegrasikan Kahoots dalam kurikulum mereka untuk memperkenalkan topik baru, meningkatkan pengekalan fakta-fakta baru, menyemak semula sebelum peperiksaan, bilik darjah cabaran di seluruh dunia, pendapat kajian, mengumpul pandangan memudahkan perbincangan, atau untuk memberi ganjaran dan semula tenaga-pelajar.
Majoriti pengguna Kahoot! 'S adalah pelajar dan guru-guru dalam bilik darjah, dengan peningkatan nombor seluruh kolej dan universiti dan pendidikan lepasan ijazah. Perniagaan juga menggunakan Kahoot! untuk latihan di tempat kerja dan induksi kakitangan.

Gambar-gambar perlaksanaan pameran






















No comments:

Post a Comment